Benzín E10
Vážení zákazníci,
začínáme se potýkat s dotazy týkající se benzínu E10, který nahrazuje benzín E5 s 5 % biolihu. Benzín
E10 bude uvedený na trh v České republice začátkem roku 2024 a vznikají zde jisté mysfikace a
obavy, zdali stroje STIHL budou s tímto typem paliva schopny bez problému pracovat.
Benzín E10 obsahuje 10 % bioetanolu a 90 % benzínu. Tato biosložka se do benzínu přimíchává z
důvodu nižší produkce emisí C02 a také z důvodu nižší spotřeby neobnovitelných zdrojů ropy.
Použití tohoto paliva E10 je možné ve všech strojích STIHL, ať už jde o starší stroje s klasickými
dvoutaktními motory či novější dvoutaktní motory s předvýplachem STIHL 2-Mix, případně čtyřtaktní
motory STIHL 4Mix mazané mastnou směsí a nebo klasické čtyřtaktní motory jako jsou Loncin, Kohler
nebo Briggs & Straton. Všechny tyto karburátorové stroje jsou konstruovány tak, aby dokázaly
pracovat s palivem s příměsí 10 % biolihu. Motory, které jsou vybaveny elektronicky řízeným
karburátorem STIHL M-Tronic, anebo elektronicky řízeným vstřikováním paliva, bez problémů
zvládnou obsah biolihu v palivu v rozmezí 25 % až 28 %. Z toho vyplývá, že není zapotřebí mít obavy
ohledně funkčnost strojů s tímto typem paliva. Pokud si nebudete jistí, jaké palivo můžete použít
zrovna pro svůj stroj, tak všechny potřebné informace naleznete v návodu k použití.
Je třeba zmínit, že biolíh obsažený v benzínu je hygroskopický, což znamená, že na sebe váže vzdušnou
vlhkost, a právě tato vlastnost může způsobit zvýšenou korozi kovových součástí palivového systému.
Je tedy nutné vyhnout se delšímu skladovaní a dbát na informace uvedené v návodu k použití. Změny
teplot a vzdušná vlhkost urychlují uvolňovaní těkavých složek benzínu a vázání vzdušné vlhkosti na
líh, což zapříčiní vznik kalů a usazenin, které se začnou hromadit na dně kanystru. Tímto způsobem
může dojít až k úplnému oddělení biolihu od benzínu! Protřepání kanystru nebude mít žádný účinek,
jelikož již nedojde ke spojení těchto dvou složek. Pokud takové palivo použijeme, může dojít k ucpání
drobných otvorů karburátoru a jeho poškození, případně i k zadření motoru, protože toto palivo
nebude mít dostatečné mazací schopností. Palivo doporučujeme skladovat v odpovídající nádobě, a
ne déle než 30 dnů!
S tímto spojené je i správné zazimování stroje po sezoně, protože se stroj nebude používat několik
měsíců. Je třeba brát zřetel na to, abychom z nádrže vylili veškeré palivo, stroj nastartovali a nechali
ho běžet, dokud nespotřebuje zbytky paliva z palivových cest a karburátoru.